keskiviikko 10. elokuuta 2016

Gdansk - kaunis kaupunki, jossa silmä lepää vaan jalat eivät

Kerroin jo heinäkuun koostepostauksessani, että kävimme kuun lopulla pienellä kaupunkilomalla Gdanskissa. Suorat lennot Turusta Wizzairilla olivat syy, miksi tänä kesänä Gdanskin matkakohteeksemme valitsimme.
Isännän loma läheni loppuaan emmekä halunneet tuhlata aikaa matkustamiseen - Gdanskin lennot kestävät säästä riippuen korkeintaan puolitoista tuntia. Me selvisimme mennen tullen tunnilla ja 10 minuutilla.

Gdansk - Neptune´s Fountain and City Hall in Old Town

Kun aamulentomme lähti Turusta klo 9.10, olimme jo hotellillamme Radisson Blu Gdanskissa paikallista aikaa noin klo 10. Aikaerohan Puolassa on -1 Suomen aikaan verrattuna.

Hotellimme sijaitsi aivan Gdanskin keskustassa, Vanhassa kaupungissa Dlugi -kadulla, joka on yksi kaupungin keskeisimmistä  kävelykaduista.

hotel Radisson Blu Gdansk

Hotellin pääsisäänkäynti oli rakennuksen toisella puolella, piilossa vanhan tiilirakennuksen takana,mutta sen jälkeen vastassa olikin vallan erilainen näky: marmoria, lasikattoja, nahkaa. Huoneen saimme heti, joten pääsimme purkamaan tavarat ja vaihtamaan kengät - tiesimme entuudestaan, että tällä reissulla kävellään paljon ja hyvät kengät ovat silloin tarpeen.
Hotelli oli taattua Radisson Blu -laatua, huone tilava ja siisti, palvelu loistavaa ja aamiainenhanRadisson Blu hotelleissa kulkee nykyään nimellä Super Breakfast, mikä tarkoittaa sitä, ettätarjonnan laatuun ja esillepanoon on panostettu ja pyritty suosimaan luomua sekä lähialueiden tuotteita. Tämä oli nyt kolmas kesä peräkkäin, kun hotellivalintamme osui Radisson Bluhun ja niin tyytyväisiä olemme olleet, että varmasti seuraavallekin matkalle sellaista ensimmäiseksi etsimme.

Vaikka hotellissa ei näillä kaupunkilomilla pitkiä aikoja vietetäkään, on hotellin sijainnilla suuri merkitys matkan onnistumiseen. Ja tällä iällä myös sillä, että hotelli on siisti ja sillä on tarvittavat palvelut kohdillaan;)

hotel Radisson Blu Gdansk

Päivämme päättyivätkin iltaisin tuohon Dlugi -kadun puolella olevalle terassille, jossa vielä istuimme ja seurasimme elämää vilkkaalla kävelykadulla.

Nähtäväähän Gdanskissa on vaikka kuinka paljon, mutta meille tämä oli jo kolmas matka sinne,joten emme edes ajatelleet, että alkaisimme koluta lukuisia museoita ja kirkkoja.

Ajatuksena oli vain haahuilla ympäriinsä, nauttia kaikesta kauniista ja istahtaa välillä johonkin katukahvilaan lepuuttamaan jalkoja.

Gdanskhan on satamakaupunki Pohjois-Puolassa ja sen ytimen muodostaa Vanha kaupunki sekä Moslawajoen ranta, jossa sijaitsee maailman vanhin nosturi.

Old Grane in Gdansk - Zuraw

Yhdessä lähietäisyyksillä sijaitsevien Sopotin ja Gdynian kaupunkien kanssa se muodostaa ns. kolmoiskaupungin alueen, jossa asuu n. 750000 ihmistä.

Gdanskhan tunnettiin vielä ennen toista maailmansotaa nimella Danzig ja sen asukkaista suurin osaoli tuolloin saksalaisia, mutta sodan jälkeen se puolalaistui.

Gdansk tunnetaan myös kaupunkina, jossa syntyi Puolan Solidaarisuusliikejota johti sittemmin Puolan presidenttinäkin toiminut Lech Walesa.

Dluga Street in Gdansk

Ensimmäisenä päivänä tutkimme tietenkin tuon oman kotikatumme ja käväisimme myös jokirannassa.

Moslawa riverside in Gdansk

Sitten edellisen käyntimme siellä oli sinne uudemman kaupungin puolelle ilmestynyt mm. maailmanpyörä, ja siihen isäntä yritti koko matkamme ajan minua turhaan houkutella.

Lady of The Mess at Moslawa riverside in Gdansk

Minulle riitti ihasteltavaa ihan maanpinnan tasollakin.

Sillä Gdansk on kaunis kaupunki.

Colourful buildings in Gdansk

Värikkäästi maalatut ja hienosti kunnostetut talot, vehreys ja kukat  - kaunista oli katsoi minne tahansa.

Golden Gate in Gdansk

Upland Gate in Gdansk

Old Town in Gdansk

Se, että Gdanskissa puhutaan Vanhasta kaupungista, on hieman harjaanjohtavaa, sillä kaupunki pommitettiin toisessa maailmansodassa miltei maanpinnalle.Lähes kaikki on uudelleen rakennettua ja pikkutarkasti entisöityä.

St. Mary Church in Gdansk

Myös tämä maailman suurin tiilikirkko, Pyhän Marian kirkko, koki sodassa osansa, mutta on taas entisessä loistossaan.

Matkan toisen päivänä kävimme Sopotissa, kylpylä- ja rantakaupungissa, ja siitä teen oman postauksensa, sillä kyllä tuo pieni ja viehättävä rantalomakohde,  Puolan Rivieraksikin kutsuttu kaupunki,  sen ansaitsee.

Matkan Sopotiin voi hyvin tehdä taksillakin, sillä taksimatkat eivät kukkaroa Puolassa kaada, mutta halusimme kokea hieman enemmän paikallista väriä ja matkasimme sinne junalla.
Samalla näimme myös ihmisten arkea, työmatkalaisia ja niitäkin rakennuksia, joita ei matkaesitteissä esitellä. Oli uudisrakennuksia - ja oli sitäkin vanhaa, jota kukaan ei ollut jaksanut hoitaa.

Kiva matka, josta kerron myöhemmin lisää;)

Old Town in Gdansk

Kolmantena päivänä kävimme  kaupungin ulkopuolella olevassa Galeria Balticassa, ostoskeskuksessa, jonne menimme taas junalla. Kätevä kulkuväline, sillä matka ostoskeskukseen kesti n. 10 minuuttia;)
Takaisin tullessa poikkesimme vielä kaupungissa olevaan Galeria Handlowa Madisoniin, joka oli sopivasti kävelyreittimme varrella juna-asemalta hotellille.

Ostoskeskuksia ja -paikkoja Gdanskista löytyy useampia ja tarjolla on suurin piirtein samat herkut kuin suomalaisissakin ostosparatiiseissa - lisäksi muutama keskieurooppalainen ja puolalainen brändi, joihin meillä ei törmää.

Vaikka oli alennusmyyntikausi, emme juurikaan mitään ostaneet - tuolla Galeria Balticassakin viihdyimme vain vajaat 2 tuntia - ja siihenkin mahtui jo kahvitteluhetki;)

Jos Puolasta jotain ostaa, kannattaa ostaa paikallisia tuotteita: käsitöitä, nahkatuotteita,  koristeita, meripihkakoruja ja taidetta.

Hintataso on edullisempi kuin Suomessa, mutta kun olimme jälleen kerran liikkeellä käsimatkatavaroin ja kotona on menossa huushollin karsinta, ei mitään suurempaa mukaan tarttunut.

Mariacka Street in Gdansk

Ostoksia voi toki tehdä itse kaupungistakin - pieniä kauppoja ja puoteja on joka puolella. Ja yksi viehättävimmistä Vanhan kaupungin kävelykaduista, Mariacka -katu, on myös oiva ostoskatu, jos haluaa koruja tai taidetta ostaa.

Cat in Mariacka Street in Gdansk

Gdanskissa aika kyllä kuluu - eikä tarvitse edes tehdä mitään erityistä. Sen kun kävelee ja katselee. Kuten vaikkapa tuota kissaa, joka Mariacka -kadulla katselee ympärilleen ja varmaankin tuumaa: pysykääs turistit lestissänne, nää on mun mestat;)

Kauniita rakennuksia, iloisia ja avulaita ihmisiä - ja taidetta joka puolella.On siinä kissalla mestat!

Taidenäyttelyitä löytyi useita ja katutaiteilijoita vähän jokaiselta kävelykadulta. Konsertteja iltaisin olisi ollut tarjolla useammassakin paikassa ja katusoittajien konsertit kaikuivat ympärillä meni minne tahansa.

Musicians at the Mariacki Street in Gdansk

Ilta- ja yöelämääkin Gdanskissa löytyy varmasti ihan jokaisen makuun - meille riittivät ohjelmaksi syömässä käynnit, kävelyretket ja istahtamiset johonkin katukuppilaan.

Käveltyä tuli ja kunnolla - yhdet kengät jätin lähtiessä hotellin roskikseen ja rakkolaastariinkin jouduin turvautumaan. Vaan en niin paljoa, että se menoa olisi haitannut;)

Ruokapaikkoja löytyy melkein joka kadulta ja valita voi hienoista gourmetpaikoista niihin kansainvälisiin burgerketjuihin. Ja sushivillitys on yltänyt myös tänne - sushipaikkoja oli useampia.

Ravintoloiden hintataso vaihtelee - ja niinkuin muuallakin, mitä kauemmas keskustasta menet, sitä edullisemmin syöt ja herkuttelet. Mutta eipä se keskustaruokailukaan maltaita maksanut kun ei 7 ruokalajin illallisia harrastanut.Meillä taisi kallein päivällinen maksaa n. 120 zlotia (n. 30 euroa) yhteensä - ja siihen sisältyivät ruuat, viinit, isännän oluet ja ja minun cappuccinoni.
Colourful buildings in Old Town of Gdansk

Niin vain aika kului ja koitti lauantaiaamu ja oli aika sanoa näkemiin kauniille Gdanskille. Aikainen aamu, sillä lento lähti jo klo 6.10 paikallista aikaa.
Koska aamiaiselle emme hotellissa ehtineet, saimme mukaamme eväspussit - ja millaiset eväät se sisälsikään: eri tavoin täytettyjä leipiä, hedelmiä, jogurttia, siemenpatukoita ja juomaa. Olen ennenkin näitä aamiaispusseja aamulennoille lähtiessä saanut, mutta eivät ne kyllä näille eväille ole vertoja vetäneet.

Kaikkea en jaksanut syödä, mutta onneksi oli mukana isäntä, johon mahtui sekin, mikä minulta jäi;) Kylläisin vatsoin oli hyvä koneeseen nousta ja kun check-inn oli tehty jo kotoa lähtiessä, jäi aikaa vielä taxfree -ostoksillekin.

Lento kesti taas sen tunnin ja 10 minuuttia ja kun tytär oli Turun kentällä vastassa, olimme kotona Kaarinassa jo ennen 9 Suomen aikaa.

Gdanskista kotiin Kaarinaan nopeammin kuin Helsingistä! Tällainen matkanteko on minun mieleeni;)

Koskahan seuraavan kerran? Sillä uudelleenkin menemme - jos Luoja suo. Ja jos Wizzair jatkaa lentojaan Turusta;)
Joulunalusmatkakin voisi olla kiva - joulutorit tuolla päin maailmaa ovat ihastuttavia!

Oletko sinä käynyt Gdanskissa? Mitä pidit kaupungista?

Hyvää viikon jatkoa kaikille!

Lady of The Messiä voit seurata myös
SHARE:

57 kommenttia

1. Gdansk on hurmaava kaupunki. Olemme olleet siellä vain yhden kerran, mutta varmasti menemme toisenkin kerran. Sopotiin menimme mekin junalla ja itse Sopot oli kuin jokin etelän kaupunki; positiivisessa mielessä. Aikamme vietimme Gdanskissa aika lailla samalla tavalla kuin te; katselimme ympärillemme, kuuntelimme katusoittajia, söimme hyvin kadun varren ravintoloissa ym. Ostoksia emme mekään tehneet, kuten emme yleensäkään ulkomailla ollessamme. Minuun iskee aina jonkinlainen nuukuus ulkomaanmatkoilla ja tosi harvoin ostan mitään. Joskus vuosia sitten ensimmäisillä matkoillamme innostuin ostamaan jotain paikallista, mutta eivät ne tuotteet sitten enää kotona tuntuneet samalta kuin alkuperämaassa.

Vastaukset
    1. Gdansk on kyllä hurmaava! Ja minulle on tuon ostelun kanssa käynyt niin, että kun en juuri Suomessakaan ostele vaan yritän karsia, niin ihan turha raahata enää ulkomailta jotain, jota en tarvitse. Asia on tietysti toinen, jos ne maailman ihanimmat kultaiset kengät olisivat vastaan kävelleet;)

Poista
  2. Upeita rakennuksia! En ole koskaan käynyt, mutta näiden kuvien perusteella ei todellakaan hullumman näköinen paikka. <3

Vastaukset
    1. Ei - ei todellakaan hullumman näköinen paikka, vaikka kuvat eivät tee ollenkaan oikeutta Gdanskille - laiska bloggaaja oli taas kerran kännykkäkameran ja pokkarin kanssa liikenteessä;)

Poista
  3. Oi kuullostaa ihanalta, meillä oli Gdansk kesänmatkakohteena kovassa kilpailussa Budapestin kanssa, jälkimmäinen voitti tällä erää, mutta kyllä tuollakin pitää päästä käymään!

Vastaukset
    1. Budapest on ihana kaupunki ja yksi lemppareistani, jonne varmasti vielä palaan vaikka siellä monta kertaa olen käynytkin. Ja sinne alunperin tänäkin kesänä haaveilin vaan nyt ei onnistunut aikataulullisesti.
      Silti - kyllä tämä Gdanskin matkakin oli todella kiva:)

Poista
  4. En ole itseasiassa käynyt koskaan Puolassa. Tykkään kovasti noista vanhoista rakennuksista. Tuo kirkko on kyllä hulppean näköinen ja kokoinen.
    Näytät kauniilta tuossa "maanpinnan" kuvassa :D

Vastaukset
    1. Itse ole käynyt Puolassa myös Krakowassa ja myös se on ihana kaupunki - tykkään näistä itäeurooppalaisista vanhoista kaupungeista - niissä on ihan oma tunnelmansa:)
      Ja kiitos - eikös se niin ole, että kun ihminen on onnellinen, hän näyttää kauniilta ;)

Poista
  5. Kauniin näköinen paikka. Juuri joku toinenkin bloggaaja oli käynyt samaisessa kaupungissa :)

Vastaukset
    1. Gdansk on kyllä kaunis ja ainakin täältä Turun suunnalta varmasti suurin osa bloggaajista on tuolla poikennut;)

Poista
  6. Gdanskissa oltiin puoli päivää yhdellä Via Baltica-reissulla vuosia sitten. Nyt osaisin jo suunnitella paremmin, karsia muusta ja olla Gdanskissa yön, pari.

Vastaukset
    1. Jos Gdanskiin haluaa tutustua, kannattaa se pari yötä varata - siellä on näkemistä ja kokemista vaikka kuinka paljon - ja jos haluaa käydä Sopotissa ja Gnydiassa, kannattaa varata vielä yksi päivä lisää;)

Poista
  7. Olin kuutisen vuotta sitten kuoromatkalla Puolassa ja paluureissulla poikettiin muutamaksi tunniksi Gdanskiin. On se todella kaunis ja upea kaupunki.

VastaaPoista
  8. Ihana postaus ja näyttää siellä ihan samanlaiselta vieläkin kuin lähes 10 v sitten, kun tuolla kävin. Siihen aikaan, kun Wizzair juuri aloitti. Lento maksoi 5 e suunta plus jotsin kuluja ja koneet haisivat vielä ihan uudelle muoville. Tuo lennon lyhyt kesto on niin hyvä juttu, minä kun pelkään lentämistä :(.
    Meillä oli asunto ihan tuolla samalla kadulla muutaman talon päässä Pyhän Marian kirkosta. Itse kirkko oli niin kaunis ja hiljaisen tunnelmainen.
    Kiitos postauksesta, täytyy päästä uudelleen Gdanskiin!

Vastaukset
    1. Lentopelkoiselle lyhyet lennot ovat juuri omiaan <3 ja Gdansk on kyllä useammankin visiitin väärti :)

Poista
  9. Hienoa, kun poistit kommentin, se kertoo henkilöstä jo aivan riittävästi.
    Hyvää loppukesää!
    ANONYYMI

Vastaukset
    1. Nyt olen hieman ymmälläni, sillä en ole blogistani tähän päivään mennessä poistanut yhtään suomenkielistä kommenttia - paitsi yhden joskus ennen viiime vuoden vaihdetta ja senkin sen takia, että siinä henkilö omalla nimellään kertoi hädissään sellaisia asioita, että en usko hänen vuosien päästä haluavan niitä julkisessa netissä näkyvän - hänellekin lähetin viestin, jossa kerroin, miksi kommentti poistettin. Muutaman ulkomailta tulleen spammin olen aikoinaan poistanut - nyt nekin menevät suoraan roskapostikansioon. Jätän tänne kyllä kaikki kommentit vaikka niissä olisi kritiikkiäkin, mutta puhtaasti ilkeät ja vihamieliset kommentit tulen kyllä poistamaan jatkossa, jos niitä tänne ilmestyy. Tähän saakka en ole sellaisia saanut.
      Ja kiitos - hyvää loppukesää sinullekin!

Poista
  10. En ole Puolassa koskaan käynyt mutta tämän luettuani se siirtyy haaveiden listalle! Juuri tuollainen kaupunkiloma on minunkin makuun. Haahuillaan siellä sun täällä ja katsotaan mitä eteen sattuu tulemaan. Mukavaa loman jälkeistä aikaa! Minäkin pääsin jo eilen töihin ja arkea elämään :).

Vastaukset
    1. Minulle kaupunkilomissa on juuri se parasta, että ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään - ja silti näkee kaikkea uutta ja mielenkiintoista:)
      Kiitos - ja hyvää arkeen paluuta sinulle - minulle se koittaa ensi maanantaina:)

11. Ihana Gdansk! Olen käynyt,
    ja junalla myös Sopotissa ja Gdyniassa.
    Teillä näyttää olleen hienot ilmat siellä.
    Ja nuo jousisoittimet sopivat niin hyvin Gdanskin vanhan kaupungin tunnelmiin, loistavia katusoittajia!
    Soittivatko tangon elokuvasta Naisen tuoksu? Kun kuulen sen kappaleen, minulle tulee aina Gdansk mieleen :)
    Kiitos kivasta,postauksesta. Oli mukava kulkea taas Gdanskissa.

Vastaukset
    1. Gdansk on kyllä juurikin ihana! Ja säät suosivat meitä - pari vesikuuroa tuli koko aikana, mutta me olimme juuri niiden aikaan suojassa:)
      Ja en kuullut Naisen tuoksua, mutta monta muuta upeaa esitystä aina irlantilaisista kansanlauluista mahtaviin klassisiin opuksiin:)

Poista
  12. Hienosti esittelit Gdankin kaupunkia!! Tuli matkakuume juuri töihin palanneena.
    En ole käynyt Puolassa, kuvasi oli kauniita. Ihana kirjoitus!

Vastaukset
    1. Kiitos kehuista, mutta kuvat eivät tee ollenkaan oikeutta Gdanskille - laiska bloggaaja kun ei taaskaan jaksanut kunnon kameraa mukanaan raahata;)

Poista
  13. Voi miten ihanan näköinen kaupunki Gdansk on! Kollegani Turusta käy usein perheen kanssa tuolla ja kehuu aina maasta taivaaseen ruuan, arkkitehtuurin, ystävälliset ihmiset, siisteyden, viinit, nähtävyydet jne. Kun nyt katselen sinun huikeita kuvia uskon, että hän puhuu totta. Upeita kuvia olet ottanut ja minun tekisi nyt mieli myös piipahtaa täällä...
    Mukavaa viikonnloppua Ladylle :)

Vastaukset
    1. Gdansk on juuri tuollainen kuin ystäväsi on kuvaillut! Kannattaa poiketa:)
      Kiitos - mukavaa viikonloppua myös sinulle <3

Poista
  14. En ole käynyt, mutta tekstisi ja upeitten kuviesi myötä kaupunki alkoi kiehtoa. Ihania vanhoja kaupunkeja ovat jo nähdyt Praha ja Budapest ja seuraavaksi taidammekin suunnata Gdanskiin. Kaupunkilomilla on parasta kuljeskelu ja toisaalta katukahviloissa istuskelu.

Hyvää viikonloppua!

Vastaukset
    1. Praha ja Budapest ovat suosikkejani ja kyllä Gdanskissa jotain samanlaista viehätystä on - kuten kaikissa näissä itäeurooppalaisissa vanhoissa kaupungeissa :)
      Gdansk on mainio kaupunkilomakohde!

Poista
  15. Hyvin kaunis kaupunki ja eittämättä tulee Riika mieleen kuvista ja rakennuksista. <3 Ehkä sinne seuraavalla kerralla, josko vaihtaisi Riian johonkin toiseen ja Prahakin näkemättä. :)

Kivaa viikonloppua Lady <3

Vastaukset
    1. Kyllä Gdansk käymisen arvoinen on - niinkuin on aina ihana Prahakin, jossa olen myös useamman kerran käynyt. Yksi ero, josta oikeastaan olisi voinut postauksessa mainita, löytyy sekä Prahaan että Riikaan verrattuna: Gdanskissa ei juurikaan törmännyt venäläisiin - johtuneeko taloustilanteesta vai jostain muusta, en osaa arvata !

Poista
  16. Kiva ja mielenkiintoinen postaus! Kaunista siellä on kuviesi perusteella!
    En ole käynyt Gdanskissa, mutta olen kyllä miettinyt että siellä olisi kiva käydä.

VastaaPoista
  17. Kiva tarina matkastanne ja kuvat upeita.KIITOS!

1. Kiitos, Tuula jälleen kerran kommentista ja hyvää viikonloppua sinulle <3

Poista
  18. Ihastuttavia kuvia ja näyttääpä kivalta kaupungilta! Lisään to go -listallemme. Kiitos vinkistä ja innostuksesta! Tuija

Vastaukset
    1. Kannattaa lisätä - on Gdansk se verran kiva kaupunki :)

Poista
  19. Gdansk on minunkin suosikki kaupunkilomakohteeni.
    Niin lähellä ja helposti saavutettavissa. Yövyimme
    samaisessa Radisson Blue hotellissa viime syksynä ja
    tykkäsimme kovasti myös. Hotellin sijainti on ihan
    täydellinen. Pidetään peukkuja, että lennot Turun ja
    Gdanskin välillä jatkuvat. Gdansk on niin kiva kaupunki,
    että siellä pitää käydä visiitillä vähintään kerran
    vuodessa.
    Kivaa viikkoa sinulle Lady!

Vastaukset
    1. Hotellin sijainnilla on kyllä suuri vaikutus matkaan ja mieluummin maksan hieman enemmän kuin lähden jonnekin kauemmas:)
      Ja peukut on pystyssä täälläkin - toivottavasti vielä pitkään Wizzair lentää Turusta ainakin Gdanskiin - ja itse odottelen kovasti, josko Budapestin lennotkin palaisivat, kunhan lentoaseman remontti saadaan valmiiksi;)
      Kiitos - kivaa viikkoa myös sinulle, Teija!

Poista
  20. Kiitos kuvista, todella viehättävältä ja kivalta näyttää kaupunki. Tuolla on ehdottomasti käytävä. Kiva, kun on lyhyt lentomatka, se on aina plussaa. Kaupungista tulee mieleen Tallinna, Riika tai Lybeck, mutta kaikki nämähän ovatkin vanhoja hansakaupunkeja. Pitääpä laittaa korvan taa, jos vaikka ensi kesänä tuolla piipahdettaisiin.

Vastaukset
    1. Gdansk on kyllä kiva kaupunki ja kyllä, nuo vanhat Hansakaupungit ovat hyvin paljon samanlaisia - silti kyllä niissä ne pienet erot löytyvät;) Gdanskia uskallan kyllä suositella lämpimästi matkakohteeksi.

Poista
  21. Upeita kuvia ja tunnelmia ! Kiitos nojatuolimatkasta.

Ihanaa loppuviikkoa sinulle <3

1. Kiitos - ja oikein hyvää loppuviikkoa myös sinulle <3

Poista
  22. Hieno paikka tuo Gdansk ja olipa mukava tietää ja nähdä siitä vähän lisää. Tytär piipahti siellä samoihin aikoihin kuin te ja kehui myös kovasti. Sinne on siis jossain vaiheessa mentävä:)

Vastaukset
    1. Gdanskia uskallan kyllä suositella matkakohteeksi - enkä ole kuullut vielä kenenkään sitä moittivankaan;)

Poista
  23. Kiitos kuvamatkasta! En ole koskaan käynyt Gdanskissa, mutta nyt tekee mieli vierailla sielläkin.
    Ihania kuvia olet kauniista kaupungista ottanut!

Hyvää viikonloppua :)

Vastaukset
    1. Gdansk on kyllä käymisen arvoinen - ja kuvani eivät sen kauneudelle tee ollenkaan oikeutta:)
      Kiitos - hyvää viikonloppua myös sinulle!

Poista
  24. Terve pitkästä aikaa, Lady of the Mess! Nyt on pakko kirjoittaa, sillä tiedätkö: sain tänä aamuna huomisen synttärini johdosta lahjaksi --- Gdanskin-matkan:- ))) Ja se johtui ihan siitä, että intoilin täällä kotona sinun matkakertomuksestasi. Joten kiitos <3 Luulenpa, että syksyllä siellä on hienot, kirkkaat ja raikkaat ilmatkin. Jos sinulla tai täällä vierailevilla on hyviä ruokapaikkasuosituksia, olen kovasti kuulolla!

Vastaukset
    1. No johan - saitpa hyvän lahjan:)
      Ja onnea synttärin johdosta sekä hyvää matkaa sitten syksyllä!
      Itsenikin tekisi mieli käväistä vielä syksyllä uudemman kerran - turisteja ei olisi niin paljon ja varmasti kaupunki näyttää upealta syysväreissä!
      Ruokapaikoista siellä on enemmänkin runsauden pulaa - jo pelkästään jokirannassa on useita ihan kelpo ravintoloita, mutta noista varsinaisista gourmetpaikoista en osaa sanoa mitään. Mutta tiedän, että muutama muukin bloggaaja on lähiaikoina Gdanskissa käynyt ja ehkä heidän postauksistaan jotain löytyy.

25. Vastaukset
    1. Gdansk on kaunis ja viehättäviä paikkoja on vielä seuraavaallekin reissulle tutkittavaksi:)

26. Ihana pikku matka teillä! Harmikseni en ole käynyt Gdanskissa, mutta listalla se on monen muun Eurooppalaisen kaupungin ohella...

Vastaukset
    1. Oli tosi kiva matka - ja Gdansk kyllä kannattaa siellä listalla pitää - on se sen verran kaunis kaupunki:)

Poista
  27. Gdansk oli minustakin viehättävä kaupunki, käytiin työporukalla syyslomalla pari vuotta sitten. Pääkadun talot ovat aivan kuvankauniita! Ja järkyttävän hyvää ruokaa järkyttävän halpaan hintaan, nimim. "Sitä juustokakkua en unohda".

Vastaukset
    1. Itsekin haaveilen pääseväni sinne joskus syksyllä, jolloin turisteja ei ole niin paljon - ja haluaisin nähdä, millainen Gdansk on syysväreissä:)
      Niinpä - ne herkut! Voi taivas;)

Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

28. Hienoja kuvia Gdanskista ja Sopotista. Itse olin siellä toukokuussa 2013, mutta valmismatkalla, mikä rajoitti menemisiä. Sopotissakin vain piipahdettiin. Gdasnkissakin olisi voinut olla kauemmnin.Aikaa vei pois , kun kävimme Malborgin linnassa ja Leban dyyneillä. Hyviä paikkoja nekin. Meiillä neljän päivän reissu.
    Kyllä Gdanskiin ja Sopottiin on päästävä vielä uudelleen ja ensi kerralla omatoimisesti :)

VastaaPoista
  29. Kiitos - ja suosittelen lämpimästi käymään molemmissa kaupungeissa uudelleenkin - ja ehdottomasti omatoimisesti;)

Kiitos - kommenttisi ilahdutti suuresti!